16. maaliskuuta 2016

L.A. Noir: The City as Character - Alain Silver & James Ursini (2005)

176 s.
"Dream and reality are the touchstones of film noir. Los Angeles is where the filmmakers of the classic period brought these elements together, created the emotional conundrums which the noir protagonist must confront — the land of opportunity and the struggle to get by, the democratic ideal and the political corruption, the American dream and the disaffection of veterans who gave up the best years of their lives."

Los Angelesilla on elokuvissa monet kasvot (eikä sitä ole mikään muu osoittanut niin hyvin kuin yksi lempidokumenteistani Los Angeles Plays Itself [2003]), ja Silver sekä Ursini tarkastelevat aihetta film noirin näkökulmasta. Itselläni on joskus vaikeaa tunnistaa maisemien perusteella kuvauspaikkoja (jos siis ei lasketa jotain ilmiselviä nähtävyyksiä), ja tässä onkin hyvä lähde jos yhtään mietityttää mitkä noirit on kuvattu L. A.:ssa.

Film noirin ajattelee helposti kovaksikeitettyjen dekkarien perusteella sijoittuvan kaupungin epämääräisimmille kulmille, mutta kirjan jaottelu Los Angelesin eri alueisiin osoittaakin, että paljon sanottavaa löytyy myös rannikkonaapurustoista, joissa rikkaat elävät näennäisen tyytyväistä elämää. On hämmästyttävää, kuinka niin aurinkoisen Kalifornian pinnan alla kiehuu korruption ja särkyneiden unelmien sekoitus, ja erityisesti Raymond Chandler oli hyvä paljastamaan paikan todellisen olemuksen (tämän romaanit sisältävät suosikkikuvaukseni tuon ajan Los Angelesista, ja skandaaleillakin oli tosielämän vastineet). L.A.:n erottaakin muista kaupungeista juuri tuo outo kontrasti, johon myös elokuvateollisuuden kummallisuudet kietoutuvat.

Silver ja Ursini sitovat kaupungin historian ja sen kokemat muutokset elokuvan tekoon: Nainen ilman omaatuntoa (1944) kuvauksissa poliisit vartioivat toisen maailmansodan säännöstelyn vuoksi lavasteissa käytettyä ruokaa, ja uusien lähiöiden sekä niihin muuttavien ydinperheiden muodostuminen oli loistava tilaisuus käsitellä suljettujen ovien takana kasvavaa tyytymättömyyttä. Kaiken kyynisyyden ja fatalismin keskellä toivo kuitenkin elää, että yhteiskunnalliset vääryydet voidaan vielä korjata.

Loistava johdanto Los Angelesiin kuvauspaikkana siis (ja ehkä myös film noiriin ja neo-noiriin, vaikka siihen tarkoitukseen suosittelisinkin mieluummin samojen tekijöiden Film Noir -teosta), mutta silti aika perusyleiskatsaus siihen, miten L.A.:n pulssi sykkii noirin sielussa. Olisi siitä varmasti voinut saada vaikka minkälaisen analyysin aikaiseksi. Elokuvia käsittelevät kohdat vaikuttavat lähinnä pelkiltä juonikuvauksilta, mutta onnistuneita hetkiä on kuitenkin sen verran, että lukemisen arvoinen tämä lopulta oli. Valokuvat ovat upeita, mutta se onkin itsestäänselvä asia tämän aiheen tiimoilta. Kirja ei sisällä ainoastaan kuvia itse elokuvista ja niiden hienosta kuvauksesta valoineen ja varjoineen, mutta myös harvinaisia kulissien takana otettuja kuvia (jälkimmäisistä kannessakin esiintyvä on henkilökohtainen suosikkini).

"The dream of “Hollywood” is in many ways just another, slightly more profane version of the American dream." 
__________
Osallistuu haasteeseen: Seitsemännen taiteen tarinat (Tietokirjat)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti